امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/11/15 - 10:07 كد :98566
حذف بهای کالا عامل رقابت یا مادر گران‌فروشی؟!
این روزها در حالی صحبت از حذف قیمت مصرف‌کننده از برخی کالاها به میان آمده که این موضوع موافق و مخالفانی دارد؛ در این میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آن را "اجحاف در حق مصرف‌کننده و مادر همه تخلفات و زمینه‌ساز گرانی" می‌داند و برخی صنوف آن را "زمینه‌ساز ایجاد فضای رقابتی و عرضه کالا با قیمت مناسب‌تر" عنوان می‌کنند.

به گزارش سایت خبری«رازق»، بعد از خبری که از قول رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی مبنی بر حذف قیمت مصرف‌کننده از روی برخی کالاها در آینده‌ای نزدیک اعلام شد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که حذف قیمت از روی کالاها بدون دریافت مصوبه، اجرایی نیست و موجی از مخالفت ها نسبت به این موضوع به راه افتاد ولی در این میان برخی صنوف با این استدلال که قیمت‌ها واقعی نیست، از این موضوع استقبال می‌کنند.

در این زمینه سعید درخشانی - رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با اجرای برجام باید قیمت‌گذاری برخی کالاهای غیراساسی برداشته شود و کالاها در فضای آزاد و کاملا رقابتی عرضه شوند.

وی ادامه داد: کاسبان و فعالان بازار به دلیل فضای رقابتی حتی در زمانی که قیمت مصرف‌کننده روی کالاها نباشد گران‌تر نمی‌فروشند، چون نمی خواهند مشتریان خود را از دست بدهند.

درخشانی در عین حال بیان کرد: سود عمده فروشی سه درصد و خرده فروشی 12 تا 15 درصد است و بر این اساس زمانی که قیمت مصرف کننده برداشته شود، عرضه کنندگان بر اساس این قانون عمل می کنند و چه بسا در این فضای رقابتی برخی کالاها نیز ارزان‌تر می‌شوند.

اما سید داوود موسوی - مدیرکل دفتر قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - در این زمینه می‌گوید که این طرح نه تنها هیچ مزیتی برای مصرف کننده و تولیدکننده ندارد، بلکه ضمن اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و کاهش سود تولیدکنندگان در راستای منافع واسطه‌هاست، چراکه می‌توانند کالای مورد نظر خود را به هر قیمتی به مصرف کننده بفروشند.

همچنین رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها را بی‌احترامی به مردم دانست و گفت: امیدواریم هدف از این کار خلاص شدن از تعداد بالای پرونده‌های تخلف عدم درج قیمت نباشد.

عبدالرضا یاری معتقد است که با وجود چهار قانون محکم در این خصوص، دیگر تردیدی در لزوم درج قیمت وجود ندارد.

وی، آشفتگی و هرج و مرج در بازار را نتیجه حذف قیمت مصرف‌کننده می‌داند و می‌گوید عدم درج قیمت، مادر همه تخلفات و زمینه‌ساز گرانی خواهد بود، زیرا در این‌صورت فروشنده می‌تواند بر اساس ظاهر خریدار، قیمت را اعلام کند.

   

انتهای پیام/ز

منبع خبر : ایسنا
تعداد بازديد : 501
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.