|
به گزارش سایت خبری«رازق»، محمد شکرچیزاده با بیان اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است، نسبت به قرار گرفتن خطوط ریلی مشهد- سرخس و مشهد نیشابور در مناطق فرونشست هشدار داد و گفت: باید مناطق فرونشست و ترَکها را تقویت کنیم و میزان تردد قطار در این مسیرها را کاهش دهیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه دشت تهران رکورد دار فرونشست در دنیاست، گفت: در این دشت روزانه یک میلیمتر فرونشست داریم که میتواند به جادهها و خطوط ریلی ما آسیب وارد کند بنابراین باید مناطق فرونشست و ترَکها را تقویت کنیم. ضمن اینکه میزان تردد قطار در این مسیرها را کاهش دهیم.
وی با تاکید براینکه در دو یا سه مورد خطوط ریلی ما در مناطق در حال فرونشست واقع شدهاند گفت: طبق گزارشهای دریافت شده خطوط ریلی مشهد- سرخس، مشهد- نیشابور و مناطقی از استان فارس در محل فرونشست قرار گرفتهاند.رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کارگروه تخصصی حملونقل، شریانهای حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان گفت: کارگروه زلزله و زمینلرزش از کارگروههایی است که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار میشود و در آنجا به طور مشخص مقوله زلزله و زمینلرزش مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: با توجه به زلزلههای سال گذشته در حومه شهر تهران در این کارگروه بر موضوع زلزله در تهران متمرکز شدیم و در این زمینه سه کارگروه با محورهای گسلهای تهران، سیستم گازرسانی و نوسازی مدارس برگزار شد تا زلزله تهران به طور مشخص نیز آسیبشناسی شود.
علاوه بر این سامانههای هشدار سریع نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
شکرچیزاده افزود: درخواست ما از کارگروه تخصصی حملونقل، شریانهای حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان این است که عنایت خاصی به شبکه حملونقل و زیرساختها داشته باشند و در مناطقی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی میتواند متاثر از بلایای طبیعی باشد، تمرکز جدی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: در طراحیهای جدید باید زیرساختها، بزرگراهها و خطوط ریلی ابتدا مخاطرات طبیعی را مورد توجه قرار دهیم و برای زیرساختهای موجود که بلایای طبیعی میتواند آنها را تهدید کند، راهکارهای جدید بیندیشیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: براساس پیشبینیهای صورت گرفته اگر در تهران زلزلهای به بزرگی بیش از هفت ریشتر رخ دهد، حدود ۸۵۰ هزار نفر در چهار منطقه تهران جان خود را از دست خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است، ادامه داد: در همین زمینه پیشنهادی در شورای معاونان از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر انجام اقدامات خاص در حوزه زیرساختها و مجموعه سرمایهگذاری در بخشهای مختلف زیرساختی، با هدف مکانیابی مناسب برای اجرای پروژههای زیرساختی ارائه شد.
شکرچیزاده افزود: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی سرمایههایی داریم که راهها، فرودگاهها و شبکه ریلی بخشی از این سرمایهها هستند بنابراین پیشنهاد ما در شورای معاونان این بود تا در قالب کمیته کاهش ریسک و خطرپذیری برنامه مدونی برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی پیشبینی کنیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه سیل و فرونشست دو خطر طبیعی هستند که در وزارت راه و شهرسازی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند، گفت: در مقوله سیل نیز بسیار آسیب میبینیم و کمتر سیلی است که به زیرساختها، پلها، راهها و شبکه ریلی کشور آسیب نزند.
|