امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/11/18 - 19:33 كد :99004
مبادله پسته ایرانی و شفتالوی یونانی+نمودار
تجارت ایران و یونان در یک دهه گذشته دچار شیب‌های سختی شده، اما بررسی آمارهای مبادلات تجاری این دو کشور کهن نشان می‌دهد تجارت ایران و یونان می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند. به نظر می‌رسد به‌زودی مبادلات اقتصادی و روابط تجاری ایران و یونان وارد مرحله تازه‌ای شود.


 

به گزارش سایت خبری«رازق»، با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شب گذشته (شنبه، هفدهم بهمن‌ماه) نخست وزیر یونان در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری وارد اصفهان شده است. اما روابط دو کشور در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ مبادلات تجاری ایران و یونان در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟ این دو کشور چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

 بررسی آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد تجارت ایران و یونان در 10 سال گذشته، دچار نوسان‌هایی شده و در مقطعی هم دچار افت شده، اما در حال حاضر مجددا در حال افزایش است. صادرات ایران به یونان در سال 85 معادل 13 میلیون و 600 هزار دلار بوده و پس از طی روندی افزایشی تا سال 89 به میزانی معادل 15 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

در سال 90 صادرات ایران از این کشور کاهش یافته و به میزانی معادل 12 میلیون و 800 هزار دلار رسیده و در سال 91 نیز صادرات ایران به یونان با تنزلی شدیدتر، به میزانی معادل شش میلیون دلار کاهش یافته است. این میزان در سال 92 به حدود پنج میلیون و 800 هزار دلار و در سال 93 به حدود شش میلیون و 600 هزار دلار رسیده است. اما در 9 ماهه سال 94 افزایش چشمگیری در صادرات ایران به یونان حاصل شده و صادرات ایران به این کشور به میزانی معادل 14 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

نکته دیگری که در بررسی آمارهای گمرک ایران از تجارت دو کشور جلب توجه می‌کند این است که صادرات ایران به یونان تقریبا با واردات ایران از این کشور توازن دارد و بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، یونان در تجارت با ایران بیشتر صادرکننده نیست.

بر اساس آمار رسمی گمرک، واردات ایران از یونان نیز در 10 سال اخیر نوسان‌های زیادی را از سر گذرانده است. در سال 85 ایران معادل 13 میلیون و 300 هزار دلار کالا از یونان وارد کرده است. واردات ایران از یونان در سال 89 به میزانی معادل 21 میلیون و 100 هزار دلار رسیده، اما در سال 90 دچار افت شده و به میزانی معادل 18 میلیون دلار رسیده است.

روند کاهشی واردات ایران از این کشور در سال‌های 91 و 92 شدیدتر شده است؛ به طوری که میزان واردات ایران از یونان در سال 91 به حدود 11 میلیون و 400 هزار دلار و در سال 92 به حدود 9 میلیون و 600 هزار دلار رسیده است. این میزان یک سال بعد افزایشی قابل توجه یافته؛ ایران در سال 93 معادل 16 میلیون و 300 هزار دلار کالا از یونان وارد کرده است. در 9 ماهه سال 94 واردات ایران از یونان باز هم افزایش یافته و به میزانی معادل 17 میلیون و 700 هزار دلار رسیده است.




ایران و یونان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، در 9 ماهه سال 94 ایران بیشتر از هر کالای دیگری پسته با پوست و پسته بدون پوست، نوعی کف‌پوش، پلی استیرن غیرقابل انبساط و تیزابی بی‌دانه (انگور خشک‌کرده) به یونان صادر کرده و از این کشور نیز بیشتر «نوعی آمید»، «مکمل دارویی»، «هلو، شلیل و شفتالو، آماده شده یا محفوظ شده»، «نوعی دارو» و «بذر ذرت» وارد کرده است.




 

انتهای پیام/ز

منبع خبر : اقتصادنیوز
برچسب ها : پسته ، شفتالو ، رازق ، ایران و یونان 
تعداد بازديد : 446
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.