امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/11/20 - 09:44 كد :99046
آثار اقتصادی قراردادهای اروپایی روحانی
شاید برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی بود که رئیس‌جمهور این کشور سنت شکنی کرد و در سفر اخیر خود به اروپا، مدیران ارشد بخش خصوصی و کارآفرینان برتر کشور را در کنار دولتمردان و مدیران بنگاه‌های دولتی نشاند تا با یکدیگر نظاره‌گر انعقاد بیش از 50 میلیارد یورو تفاهم نامه همکاری مشترک و قرارداد باشند.


 

به گزارش سایت خبری«رازق»،شاید برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی بود که رئیس‌جمهور این کشور سنت شکنی کرد و در سفر اخیر خود به اروپا، مدیران ارشد بخش خصوصی و کارآفرینان برتر کشور را در کنار دولتمردان و مدیران بنگاه‌های دولتی نشاند تا با یکدیگر نظاره‌گر انعقاد بیش از 50 میلیارد یورو تفاهم نامه همکاری مشترک و قرارداد باشند.این فرصت در دولت های قبل برای کمتر فعال بخش خصوصی به وجود آمده بود تا در کنار عالی‌ترین مقام اجرایی کشور خود قرار گیرند و او را در سفرهای خارجی همراهی کنند. این اتفاق در سفر اخیر حسن روحانی به دو کشور ایتالیا و فرانسه رخ داد و بخش خصوصی و دولتی کشور با حضور در لابی محل امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها شاهد انعقاد چند قرارداد بزرگ مابین شرکت های ایرانی، ایتالیایی و فرانسوی بود.

 

 قراردادهایی که اجرایی شدن هریک از آنها می تواند توسعه و آبادانی بیشتری را برای کشور به وجود آورد و با توجه به تغییر ریل در سیاست خارجی کشور، اقتصاد نیز به فکر نوسازی و تغییر مسیر خود بیاندیشد و راه جدیدی را با اجرای این قراردادها در پیش گیرد.

 

در سفر رئیس جمهور و هیات 150 نفره او به ایتالیا و فرانسه قراردادهای مهمی در حوزه فولاد، بیمه، خودرو، نفت و گاز و صنعت هوایی به امضا رسید تا این دو کشور اروپایی و شرکت‌های آنها بعد از چهار سال قطع رابطه مستقیم با ایران فعالیت خود را در کشورمان از سر گیرند و به انجام برخی پروژه ها مشغول شوند.

 

قرارداد 10.5 میلیارد یورویی با ایرباس، به منظور نوسازی ناوگان هوایی و خرید 118 هواپیمای مسافربری ایرباس، قرارداد 5.7 میلیارد یورویی با دانیلی برای توسعه صنعت فولاد، قرارداد 3.5 میلیارد یورویی با سایپم، برای ارتقای پالایشگاه‌های پارس شیراز و نفت تبریز، قرارداد 400 میلیون یورویی با پژو برای تولید مشترک یکصد هزار خودرو جدید در سال، قرارداد 6.6 میلیون یورویی با توتال برای خرید روزانه 200 هزار بشکه نفت از ایران، قرارداد با ایرپورت دوپاریس برای ساخت دومین ترمینال فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و قرارداد با وینچی ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه شهید هاشمی نژاد در مشهد نمونه‌هایی از قراردادهای بزرگ و مهمی است که در جریان سفر روحانی به اروپا منعقد شده است.

 

در بیشتر این قراردادها بر همکاری و سرمایه گذاری خارجی تاکید شده و با توجه به منابع محدود دولت شرکت های ایرانی مجبورند تمام تلاش خود را به کار گیرند تا منابع مورد نیاز برای انجام پروژه‌های خود را از طریق منابع داخلی و یا جذب سرمایه گذاری خارجی تامین کند. به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه در قراردادی 900 میلیون یورویی با دانیلی سه پروژه ‏به ارزش حدود 900 میلیون یورو را به اجرا خواهد رساند که بر اساس قرارداد خود باید 50 درصد سرمایه‌گذاری‌ها را توسط پیمانکاران داخلی انجام دهد.

 

یا در قراردادی که ایران‌خودرو با پژو به امضا رسانده، پیش بینی شده برای ایجاد یک کارخانه باظرفیت یکصدهزار دستگاه خودرو در سال، 400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد. ایران خودرو مجبور است از محل برخی دارایی‌های خود سرمایه مورد نیاز این کارخانه را تامین کند تا پژو هم با آورده خود برای ایجاد هرچه سریع‌تر این کارخانه تلاش کند.

 

اما سوال اینجاست که با توجه به محدودیت شدید مالی شرکت های ایرانی در غیاب درآمدهای نفتی و نبود کمک‌های یارانه‌ای دولت، آیا آنها خواهند توانست سرمایه مورد نیاز را برای اجرای پروژه‌های مشرک با همتایان خارجی خود، تامین کنند؟ آیا منابع داخلی آنها کفاف انجام پروژه های تعریف شده در این 34 قرارداد و تفاهم‌نامه مشترک را خواهد داد و 50 میلیارد یورو منابع لازم برای اجرای این قراردادها محقق خواهد شد؟

 

انتهای پیام/ز

منبع خبر : دنیای اقتصاد
تعداد بازديد : 381
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.