به گزارش سایت خبری«رازق»، بازیهای رایانهای و ویدئویی امروزه بخشی از زندگی افراد در گروههای سنی مختلف را به خود اختصاص داده است. اگر به این بازی ها تنها از جنبه سرگرمی برای مدت زمان مشخص نگاه کنیم، چندان نگران کننده نیست اما دغدغه اصلی زمانی پیش میآید که این بازیها زندگی افراد را تحت تاثیر قرار میدهند.
بازی رایانهای سبکهای مختلفی دارد؛ از خشونت و کشت و کشتار گرفته تا بازیهایی بر پایه موضوعات جنسی و انحطاط اخلاقی.
تمایل و علاقه مندی زیاد نوجوان و جوانان و حتی کودکان به این دست بازیها را میتوان به دلیل ایفای نقش دانست، چرا که بازیهای رایانهای برخلاف فیلمهای سینمایی به مخاطب این امکان را میدهد که به جای تماشاچی بودن، خود به ایفای نقش بپردازد و فکر و روح فرد را تسخیر نماید.
بازیهای رایانهای انواع مختلفی دارند که متفاوتترین آن را میتوان MMO و MMORPG معرفی کرد که امروز در کشورهای سراسر جهان بسیار پرکاربرد هستند.
"بازی نقشآفرینی بر خط چندنفره گسترده Massively multiplayer online role-playing games یا به طور مختصر (MMORPG)" سبکی از بازیهای ویدئویی است که در آن تعداد بسیار زیادی از بازیکنان در یک دنیای مجازی به طور آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. در این نوع بازی بازیکن کنترل یک شخصیت ساختگی را بدست میگیرد و در یک دنیای مجازی نیز به سر میبرد. از بازیهای معروف این سبک میتوان به "دنیای وارکرفت" اشاره کرد که تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۷.۸ میلیون کاربر به خود اختصاص داده بود.
بازیکن در این نوع بازیها نقش یک شخصیت خیالی (و بعضاً حقیقی) را به عهده گرفته و با آن به انجام بازی میپردازد و عملکرد شخصیت در بازی را بر اساس صفات شخصیتی خود تعیین میکند و موفقیت و شکست آن با سیستم و قوانین بازی مرتبط است و بوسیله آن میتوان قدرتها و یا تواناییهای شخصیت را براساس قوانین بازی افزایش و کاهش داد. در بازیهای "نقشآفرینی" بازیکنها آزادی عمل در اختیار دارند، تصمیمات و انتخابهای آنها مسیر و نتیجه بازی را رقم میزند.
اما در "بازی برخط چندنفره گسترده Massively multiplayer online game (MMO)" بازی واقعاً در یک محیط خیالی صورت نمیگیرد و محیط طوری طراحی شده است که شبیه به مکانهای زندگی واقعی باشند.
همین ویژگیها سبب می شود تا افراد غرق این بازیها شوند و آن را زندگی خود بدانند. باید گفت متاسفانه بسیاری از این بازیها با محتوای عاشقانه نیز همراه است به طوری که فرد با گذراندن مراحل بازی و رسیدن به عشق خود(!) و البته تماشای تصاویر زننده، با مسائل ضد فرهنگی مواجه میشود و در همین راستا اعتقادات ایرانی اسلامی رنگ میبازند.
نکته قابل تامل و دردناک اینجاست که با جستجویی ساده در مرورگرهای اینترنتی بازیهای ضدفرهنگی به راحتی و بدون هیچ کنترلی در دسترس هستند.
این گونه است که فرد دیگر تمایلی به روابط صحیح انسانی و مسئولیت پذیری در جهان حقیقی ندارد و خود را گرفتار دنیای مجازی میکند به گونهای که ارزشهای فرهنگی و اسلامی معنای خود را از دست میدهند و بستر بیاعتقادی و فرهنگ غربی فراهم میشود.
اُفت تحصیلی، سرد شدن روابط خانواده، تنبل شدن ذهن، پرخاشگری، اختلالات جنسی و ... را میتوان از مضرات بازیهای رایانهای برشمرد.
باید گفت که این موضوعات نه تنها در بیشتر کشورها باعث بروز مشکلاتی مانند تهاجم فرهنگی شده بلکه در کشورهایی که بستر تولید این محصولات هستند نیز باعث نگرانی و هشدار کارشناسان شده است.
"پیتر اسمیت" مشاور و کارشناس درمان اعتیاد به بازیهای رایانهای در گفتگو با شبکه اسکای نیوز میگوید: «این نوع بازیها موجب میشوند تا فرد همواره درگیر یک دنیای خیالی باشد و وقتی در دنیای واقعی و مشکلات آن قرار میگیرد توانایی برخورد با معضلات را نداشته باشد و ازسوی دیگر به دلیل برطرف شدن کاذب نیازهای جنسی، قادر نخواهد بود در روابط خود ارتباط صحیحی با طرف مقابل برقرار کند.»
همچنین روزنامه گاردین با پرداختن به این موضوع و هشدار درباره گسترش روابط جنسی در بازیهای رایانهای مینویسد: «با گذشت زمان و گسترش بازیهای رایانهای می بینیم که مفهوم "به اصطلاح عشق" در بازیها به حدی شدت یافته که اکنون شاهد روابط جنسی بین شخصیتهای یک بازی هستیم به گونهای که هدف و جایزه پیروزی در یک مسابقه رسیدن به برقراری رابطه جنسی با شخصیت دیگر است»!
در این صورت میبینیم که حتی در کشورهای غربی نیز مفهوم عشق توسط این بازیها زیر سوال میرود و همه چیز بر محوریت مسائل جنسی است. در این میان تنها کسانی که از چنین بازیهای رایانهای سود میبرند کمپانیهایی هستند که به قیمت کسب سودهای کلان "اخلاق" را زیر پا میگذارند.
انتهای پیام/ز |